Wat zijn mijn rechten als patiënt?

De ‘wet betreffende de rechten van de patiënt’ kent u als patiënt een aantal rechten toe en omschrijft hoe u deze kunt uitoefenen:

  1. Recht op kwaliteitsvolle dienstverlening.
  2. Recht op vrije keuze van zorgverlener.
  3. Recht op informatie over uw gezondheidstoestand.
  4. Recht op toestemming tot behandeling of onderzoek.
  5. Rechten met betrekking tot uw patiëntendossier.
  6. Recht op bescherming van uw persoonlijke levenssfeer.
  7. Recht op klachtenbemiddeling.
  8. Recht op pijnbehandeling

Brochure Patiëntenrechten

Waar kan ik terecht met klachten?

Onze medewerkers zetten zich dagelijks in om u de beste zorg te bieden. Bent u ondanks alle inspanningen niet volledig tevreden, neem dan contact op met de hoofdverpleegkundige van uw afdeling of met uw behandelende arts.

Raakt het probleem niet opgelost?

Dan kan u altijd terecht bij de externe ombudspersoon, Evelyn Van Caelenberghe.
Zij is een onafhankelijke, neutrale persoon die luistert naar uw verhaal en samen met u naar een oplossing zoekt.
De ombudspersoon is geen personeelslid van het ziekenhuis.

Mevr. Van Caelenberghe is wekelijks aanwezig in het ziekenhuis op donderdagnamiddag.
U kan haar ook bereiken via mail en telefoon tijdens de kantooruren (niet op vrijdag).

Evelynvc@oogg.be
0486/16.90.92

Meer informatie over de werking van de ombudspersoon.